Η γιορτή στο λόφο των αρχαιοτήτων της Ελευσίνας

Χῶρος συζήτησης περὶ τῆς αὐτογνωσίας τῶν Ἑλλήνων

Η γιορτή στο λόφο των αρχαιοτήτων της Ελευσίνας

Δημοσίευσηἀπό ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ » Τρί 22/11/2016 19:23

Αναδημοσίευση από: http://www.cnn.gr/premium/story/55383/h ... aia-ellada

Στο λόφο των αρχαιοτήτων πάνω από το τελεστήριο των ελευσινίων μυστήριων είναι κτισμένη η εκκλησία αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου και γιορτάζει στις 21 Νοεμβρίου.

Η γιορτή αυτή της Θεομήτορος Παναγίας, λόγω της κρίσιμης φάσης της καλλιέργειας του σιταριού που στα τέλη Νοέμβρη βρίσκεται στο αποκορύφωμα της σποράς, αποκαλείται σε όλο σχεδόν τον ελληνικό χώρο (ανάλογα και με τις κλιματικές συνθήκες που επηρεάζουν τις φάσεις της καλλιέργειας των δημητριακών) «της Μεσοσπορίτισσας» [Παναγίας] και συνοδεύεται από «πολυσπόρια», τελετουργική παρασκευή είδους κόλλυβων με δημητριακά και όσπρια που προσκομίζονται και ευλογούνται στην εκκλησία, πριν καταναλωθούν.

__DSF6602.jpg


Στην Ελευσίνα όμως, καθώς η «Μεσοσπορίτισσα» γιορτάζεται -κυρίως από τις γυναίκες- μέσα στο αρχαίο ιερό της Δήμητρας, το εκκλησάκι το επωνομαζόμενο τοπικά της «Παναγίτσας» σε συνδυασμό με την παραδοσιακή, συλλογική τελετουργική προσφορά άρτων αποκτούν, μη συνειδητά για τους επιτελεστές, χαρακτηριστικά ενός «τόπου μνήμης», όπου κάθε χρόνο επαναπροσδιορίζεται τελετουργικά μέσα στο σύγχρονο, χριστιανικό θρησκευτικό πλαίσιο ο συμβολισμός του αρχαίου ιερού και η σχέση της αρχαίας θεάς με τα σιτηρά και τους τελετουργικούς άρτους, όπως ήταν η προσφορά του «πελάνου», του τελετουργικού, μεγάλου ψωμιού από σιτάρι του Ράριου πεδίου της Ελευσινιακής πεδιάδας, μάλλον κατά την έκτη ημέρα (20ή Βοηδρομιώνος) των Μυστηρίων. (Βλ. Καλλιόπη Παπαγγελή, Ελευσίνα. Ο αρχαιολογικός χώρος και το μουσείο).


Ο φωτογράφος Aνδρέας Καμουτσής βρέθηκε την Κυριακή στην Ελευσίνα και κατέγραψε με την κάμερά του την αρτοκλασία. «Το ενδιαφέρον σε αυτό είναι ότι η γιορτή αυτή άθελα τους είναι συνδεδεμένη με τα Ελευσίνια Μυστήρια και κυρίως με τη λατρεία της θεάς Δήμητρας, της κόρης της κόρη του Κρόνου και της Ρέας. Αδερφή της Ήρας, της Εστίας, του Δία και του Ποσειδώνα. Εξαιτίας της ιστορίας της καθόδου και των δύο στον Άδη, είναι συνδεδεμένο με χθόνιες τελετές κ.λπ. Στη συνέχεια, η Δήμητρα ταυτίστηκε με τη γεωργία, το σιτάρι και όλα τα συναφή, και στους εορτασμούς προς τιμήν της, είχαν άρτους, σιτηρά, καρπούς κ.α», είπε στο CNN Greece.
"..ανέμισε το ουρανοφλεγόμενο Λοφίο της Θεάς Αθηνάς και η φωτιά της ξεχύθηκε στον Κόσμο ολάκερο..."

Ε-ΤΟΠΙΑ
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
Παλαιό μέλος
Παλαιό μέλος
 
Δημοσ.: 1388
Ἐγγραφή: Σάβ 16/11/2002 00:08
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑΙ

Ἐπιστροφὴ στην Ἑλλήνων Αὐτογνωσία



Παρόντες

Παρόντες σὲ αὐτὴ τὴν Δ. Συζήτηση : Δεν ὑπάρχουν ἐγγεγραμμένα μέλη καὶ 1 ἐπισκέπτης