Μαντείο Τροφωνίου (Βαλλάς Στάθης)

Συζήτηση περὶ Μυθολογίας - Ἱστορίας

Μαντείο Τροφωνίου (Βαλλάς Στάθης)

Δημοσίευσηἀπό ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ » Τρί 11/12/2012 21:45

Σχόλια του Βαλλά Στάθη για το video του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ



[video]www.youtube.com/watch?v=7c_wNTG3o6w[/video]


ΣΧΟΛΙΟ
(Aκολουθεί ως επισύναψη στην προβολή του Ι.Μ.Ε.)




Μικρής σχετικά χρονικής διάρκειας, αλλά και εξαιρετικά άστοχης προσέγγισης. Δυστυχώς η παραγωγή σε τίποτα ουσιώδες δεν θυμίζει και πολύ περισσότερο δεν αναπαριστά το περίφημο μαντείο του Τροφωνίου.

1) Η υπογραμμισμένη ως Πορεία προς το όρος, γινόταν με την συνοδεία δύο μικρών αγοριών, και όχι με ενήλικες όπως εσφαλμένα δείχνει η αναπαράσταση.

2) Στη συνέχεια τρία πρόσωπα εικονίζονται μπροστά σε ένα κάτασπρο κριάρι. Εδώ εντοπίζεται γνωστικό έλλειμμα. Το θυσιαζόμενο σε οποιαδήποτε χθόνια θεότητα ζώο, απαραιτήτως είναι μαύρο. Παράλληλα η όλη σκηνή, δεν υποδεικνύει Θυσία.

3)
Ένα βέβαιο λάθος εντοπίζεται, στην παροχή του περίφημου νερού
Λήθης - Μνημοσύνης, από τους ιερείς. Στο κείμενο σαφώς υποδεικνύεται ότι ο επισκέπτης πρέπει να πιεί ο ίδιος από την δίδυμη πηγή. Η λεπτομέρεια έχει την αξία της. Απλά ένα παρεχόμενο σε κύπελλο νερό, δεν γίνεται να έχει τις προσδοκώμενες επιδράσεις.

4) Ακολουθεί μια επίσκεψη σ’ ένα άγαλμα που εικονίζει Ασκληπιό. Το λάθος εδώ εντοπίζεται στο μέγεθος. Εφ’ όσον πρόκειται σαφώς για ξόανο, θα έπρεπε να από-δοθεί, σε ύψος μόλις 30-40 εκ. Άλλωστε αυτή η περίπτωση επιβεβαιώνεται από το σωζόμενο έως σήμερα βάθρο, πάνω στο οποίο βρισκόταν τοποθετημένο.

5) Στο επόμενο επεισόδιο εικονίζεται το μαντείο. Αποδίδεται ως ένα αληθινό πηγάδι. Η περίφραξη απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Στον χώρο του αδύτου,
όπου έγινε η ανασκαφή, υπάρχουν υπολείμματα της βάσης που βρισκόταν στερεωμένη. Μια επιτόπια μελέτη, ασφαλώς θα απέδιδε πιστότερα την εικόνα του περιφράγματος.

6) Αμέσως μετά σε μια λεπτομερέστερη εικόνα διακρίνεται ένας άνθρωπος να κατε-βαίνει στο «μαντείο» -πηγάδι, χρησιμοποιώντας μια πολύ πλατιά και υπερμεγέθη σκάλα. Στο κείμενο η σκάλα υπογραμμίζεται σκόπιμα, ως στενή και ελαφρά.

7) Η «διήγηση» συνεχίζεται με την εμφάνιση μιας ακαθόριστης έκτασης προφανώς θάλασσας, στο κέντρο της οποίας διακρίνεται το μαντείο του Τροφωνίου, ακριβώς σαν μαύρη τρύπα στο διάστημα. Μια δέσμη φωτός η οποία προέρχεται από τη Σελήνη, πέφτει κάθετα μέσα στο φερόμενο ως άδυτο.
Από την πτώση παρ-άγονται φωτεινές αναλαμπές, που αναπηδούν έως και έξω από το άδυτο. Αυτή η εκδοχή είναι τελείως αυθαίρετη. Δεν υπάρχει χώρος να γίνει αποδεκτή ούτε ως απλή υπόθεση. Σε κανένα σημείο τα περιγραφής δεν αναφέρεται «φωτεινή σύμπραξη» της Σελήνης. Αντιθέτως μετά την κάθοδο, ο κατελθών επιβεβαιώνεται ότι βρίσκεται μέσα σε απόλυτο σκοτάδι. «..σκότω πολύ περιτυχείν τώ πρώτω..» Οι αναλαμπές δεν περιγράφονται ότι συμβαίνουν έξω από το άδυτο, αλλά μέσα σ’αυτό. Δεν αναχέονται προς τα επάνω, αλλά διαχέονται στο εσωτερικό.
Εκείνο είναι το κυριότερο χρονικό σημείο της μύησης, «..καθέζονται έπί το στόμιον οί μυούμενοι..» Εκεί εκδηλώνεται η περίαυγος έμφασις φωτός, από την οποία κατακλύζεται ο μυούμενος, και όπου αναλόγως των κλιματικών συνθηκών, σε μερικές περιπτώσεις επερχόταν απορρύθμιση λειτουργιών, εξ αιτίας της διαφορετικής ποιότητας του ιονισμού, στον οποίο υποβαλλόταν το ανθρώπινο σώμα.

Εδώ, σ’ αυτό το σπουδαιότερο Στάδιο της Κατάβασης, θα έπρεπε να εξαντληθεί όλη η τεχνική της Εικονικής Πραγματικότητας. Η πιστή μεταφορά της μύησης, θα έδειχνε την πραγματική ιδιαιτερότητα και αξία του μαντείου του Τροφωνίου, η οποία
άλλωστε επιμαρτυρείται από την επιλογή του, ώστε μόνον αυτό από όλα τα Ελληνικά μαντεία να αποτελέσει αιτία λεπτομερούς περιγραφής της λειτουργίας του.

Από την ελλειπή αναπαράσταση απουσιάζει επίσης ο μεγάλος ναός του Διός Βασι-λέως, καθώς και ο αναφερόμενος Θρόνος της Μνημοσύνης, στον οποίο ενθρονι-ζόταν ο μυούμενος. Αυτό που παρουσιάζεται στην Αναπαράσταση, κάθε άλλο παρά μαντείο του Τροφωνίου μπορεί να ονομαστεί. Σε καμία περίπτωση και σε τίποτα δεν θυμίζει το περίφημο άδυτο. Με δεδομένο ότι έχω διενεργήσει εκεί αρχαιολογικές ανασκαφές, προσωπικά μου είναι αρκετά δύσκολο να πιστέψω ότι αυτή η εξεζητη-μένα στρεβλή παρουσία του μνημείου οφείλεται σε απλές « ατυχείς συμπτώσεις….»

Στάθης Βαλλάς
stathis.vallas@gmail.com
"Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων, μηδὲ γένος πατέρων αἰσχυνέμεν»..

ΟΜΗΡΟΣ Ιλιάδα, Ζ 208
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ
Μάκιστος
 
Δημοσ.: 1595
Ἐγγραφή: Πέμ 10/03/2005 15:24
Τοποθεσία: Ν38 36' 41" Ε23 31' 18"

Μαντείο Τροφωνίου (Βαλλάς Στάθης)

Δημοσίευσηἀπό ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ » Πέμ 19/09/2013 20:16

Κάποιοι ''ειδήμονες'' στην Λειβαδιά, έκριναν σκόπιμο να φέρουν μέσα στο χαρακτηρισμένο αρχαιολογικό χώρο του Προφήτη Ηλία σκαφτικό μηχάνημα, και να σκεπάσουν το κυκλικό κτίσμα, όπου φέρεται να είναι το άδυτο του Μαντείου του Τροφωνίου..

http://distomo218.blogspot.gr/2013/09/blog-post_18.html

Λιβαδειά

Ποιος μπάζωσε το Άντρο του Τροφωνίου?
Καταγγελία - αναφορά κατατέθηκε στην εισαγγελία Λιβαδειάς από τον Βαλλά Στάθη, σύμφωνα με την οποία καταγγέλει αγνώστους που αυθαίρετα και παράνομα έκαναν επεμβάσεις όπου αλλοιώνουν τον ιερό χώρο, κάνοντας επιχωμάτωση της κυκλική ανασκαφής στο αρχαιολογικό χώρο του Τροφωνίου Μαντείου.




[video]www.youtube.com/watch?v=V3C15GBpxpQ[/video]
"Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων, μηδὲ γένος πατέρων αἰσχυνέμεν»..

ΟΜΗΡΟΣ Ιλιάδα, Ζ 208
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ
Μάκιστος
 
Δημοσ.: 1595
Ἐγγραφή: Πέμ 10/03/2005 15:24
Τοποθεσία: Ν38 36' 41" Ε23 31' 18"

Προηγούμενη

Ἐπιστροφὴ στην Μυθολογία - Ἱστορία



Παρόντες

Παρόντες σὲ αὐτὴ τὴν Δ. Συζήτηση: Δεν ὑπάρχουν ἐγγεγραμμένα μέλη καὶ 2 ἐπισκέπτες