ΠΑΓΓΑΙΟ

Παραδόσεις, θρύλοι, ἤθη, ἔθιμα τοῦ τόπου μας

ΠΑΓΓΑΙΟ

Δημοσίευσηἀπό ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ » Τετ 03/12/2008 06:10

Το μυθικό και χρυσοφόρο Παγγαίο, προβάλει στην απεραντοσύνη του γαλάζιου ουρανού, σαν αυτοκράτορας ακατάλυτος απ τους αιώνες, στημένο σε επιβλητικό θρόνο, ανάμεσα στα όρη της Λεκάνης, του Φαλακρού του Μενοικίου, των Κερδυλλίων και του Συμβόλου προς τη θάλασσα, γεμάτο μεγαλείο και γοητεία, προκαλώντας θαυμασμό και μυστήριο. Οι κορυφές του, άλλες στρογγυλές σαν τούμπες, όπως του Πιλάφ-Τεπέ γύρω στα 1870 μέτρα ύψος και της Κοζνίτσας η ψηλότερη, με 1956 μέτρα πάνω απο την επιφάνεια της θάλασσας και άλλες, μυτερές απολήξεις βράχων, ασκούν μια ακαταμάχητη γοητεία στον άνθρωπο από μακριά. Γι αυτό απο τα πανάρχαια χρόνια, το μεγαλείο των κορυφών και οι κατάφυτες από οξιές, δρυς, έλατα, θεόρατα πλατάνια και καστανιές πλαγιές και ρεματιές, γεμάτες από χρυσάφι κι ασήμι και γενικά ο πλούτος και η μεγάλη στρατηγική αξία του, που δεσπόζει της περιοχής, τράβηξαν σαν μαγνήτης θεούς, ημίθεους, ήρωες, βασιλιάδες, στρατηγούς και μυριάδες ανθρώπων, που μπροστά από αμνημόνευτα χρόνια έχτισαν τις γραφικές τους κατοικίες γύρω-γύρω απο το πλούσιο όρος, τη μια κοντά στην άλλη, σαν σε παντοτινό χορό ευχαριστίας στον προστάτη και τροφοδότη τους.

ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΑ
Ο Διόνυσος ετιμάτο ιδιαίτερα στην περιοχή της Θράκης. Ο Ορφέας όμως είχε διαφορετική αντίληψη και θεωρούσε ως μεγαλύτερο θεό όλων τον Ηλιο τον οποίο ετίμα ιδιαίτερα και τον καλούσε Απόλλωνα. Ετσι κάθε πρωί πρίν ακόμα βγεί το φώς της ημέρας αναριχάτο στην κορφή του Παγγαίου διότι ήταν ο πρώτος που ήθελε να δεί τον Ηλιο και να τον χαιρετήσει.
Ο Διόνυσος όταν πήγε στην Θράκη βασιλιάς των Ηδωνών που κατοικούσαν κοντά στο ποταμό Στρυμώνα ήταν ο Λυκούργος. Αυτός πρόσβαλε τον Διόνυσο και τον έδιωξε. Εφυγε μεν ο Διόνυσος αλλά οι Βάκχες και οι Σάτυροι που συνόδευαν τον Διονυσσο έμειναν ως αιχμάλωτοι. Οι Βάκχες με κάποιο τρόπο μπόρεσαν να λυθούν. Ετσι ο Διόνυσος για να εκδικηθει τον Λυκούργο τον τρέλανε κι΄αυτός παίρνοντας το τσεκούρι έκοψε το κεφάλι του γιού του γιατι τον πέρασε για κλήμα. Μετά το γεγονός αυτό ο Λυκούργος έγινε καλά αλλά η γή έμενε άκαρπη και ο Θεός μήνυσε πως μόνον όταν θανατωθεί ο Λυκούργος θα ξανακαρπίσει η γή. Οι Ηδωνοί τότε ξεσηκώθηκαν έπιασαν τον Λυκούργο και κατα την επιθυμία του Διόνυσου τον ανέβασαν στο Παγγαίο οπου τον έδεσαν και τον κλώτσαγαν άλογα μέχρι που αυτός πέθανε.

ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ
Τα "Γκουλιάρια"

Την Καθαρά Δευτέρα το χωριό ήταν ξεσηκωμένο. Στην πλατεία θα γινόταν η αποθέωση του καρναβαλιού. Το θέαμα για χρόνια επαναλαμβανόμενο: Καλαμπούρια, προξενιά, γάμος, γεννητούρια, γλέντια. Και στο τέλος η μεγάλη πομπή: οι γυμνοί άνδρες, «τα γκουλιάρια». Όσοι ήταν πάνω από δεκαοχτώ χρονών μαζεύονταν σε ένα σπίτι στην άκρη του χωριού και εκεί, αφού μεθούσαν για τα καλά, γδυνόντουσαν και έβαφαν το κορμί τους με φούμο. Ύστερα τυλίγονταν με φύλα και κλαδιά, άρπαζαν τσουγκράνες και άλλα γεωργικά εργαλεία στα χέρια και- σχεδόν ολόγυμνοι- έτρεχαν στον κεντρικό δρόμο που οδηγούσε στην πλατεία αλαλάζοντας και πειράζοντας το πλήθος -κυρίως τις γυναίκες. Διονυσιασμένοι, αρχέγονοι, αρχετυπικοί. Οι τελευταίοι Βάκχοι του Παγγαίου.
Το μοναδικό, ίσως, διονυσιακό δρώμενο της περιοχής που αναβίωνε στο Παλαιοχώρι μέχρι τις μέρες της Δικτατορίας. Τότε απαγορεύτηκε ως "παγανιστικό", και από τότε χάθηκε. Αυτό το κομμάτι της παράδοσης του τόπου χάθηκε, δεν σβήστηκε όμως και από τη μνήμη των ανθρώπων.

ΠΗΓΕΣ:arismentizis.blogspot.com,oreivatein.com
Συνημμένα
nea_gkoyliaria.JPG
nea_gkoyliaria.JPG (14.27 KiB) 2678 προβολές
gkoyliaria.jpg
gkoyliaria.jpg (32.43 KiB) 3015 προβολές
Πραγματικα, για χαρη των μετεχοντων, των υποκειμενων της μεθεξης, τα ασωματα φαινονται υπο μορφη σωματικη οταν εμφανιζονται στον αιθερα να εχουν διαστασεις.
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ
Ενεργό μέλος
Ενεργό μέλος
 
Δημοσ.: 649
Ἐγγραφή: Τρί 19/06/2007 17:41

ΠΑΓΓΑΙΟ

Δημοσίευσηἀπό ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ » Τετ 03/12/2008 07:20

ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΚΑ
Βραχογραφίες του Παγγαίου

Η πρώτη μορφή γραφής στην ιστορία του ανθρώπου θεωρείται η ζωγραφική αποτύπωση ενός γεγονότος πάνω σε μία επιφάνεια. Δηλαδή μια ζωγραφισμένη ιστορία σε μια σκηνή. Τέτοια μορφή πρότερης ζωγραφικής γραφής είναι οι προϊστορικές βραχογραφίες που υπάρχουν σε διάφορα μέρη του κόσμου. Άλλωστε το ρήμα γράφω στην αρχαία ελληνική σημαίνει εξ ίσου γράφω και ζωγραφίζω.
Στην ευρύτερη περιοχή του Παγγαίου όρους υπάρχουν Προϊστορικές Βραχογραφίες, που αποτυπώνουν σκηνές αλλά και γνώσεις από την ζωή των προϊστορικών της κατοίκων. Σύμφωνα με τον Λάζαρο Ι. Χατζηλαζαρίδη, Γεωλόγο και Διδάκτορα της Φιλοσοφίας, ειδικό επί των βραχογραφιών, χρονολογικά, οι περισσότερες βραχογραφίες τοποθετούνται στα τέλη της Νεολιθικής εποχής μέχρι την πρώιμη εποχή σιδήρου.
Τα θέματα όλων αυτών των βραχογραφιών που αναφέρονται στη βιβλιογραφία τους οι επιστήμονες είναι ζώα, καβαλάρηδες, τόξα, ακόντια, ήλιοι και γενικότερα στοιχεία της φύσης, θέματα σχετικά με την προϊστορική εποχή.

Παρακάτω θα δούμε οτι δέν υπάρχουν μόνο βραχογραφίες με θεματα όπως τα παραπάνω αλλά και αγκυλωτούς σταυρούς,τον ζωδιακό κύκλο αλλα και διαστημικό όχημα!

Ο κ.Βογιατζής Γεώργιος στο βιβλίο του "Οι βραχογραφίες του Παγγαίου αποκαλύπτουν..." γράφει..
''Στις παρατηρήσεις μου επάνω στις βραχογραφίες του Παγγαίου διαπίστωσα σύντομα ότι το Λιοντάρι που έχω προαναφέρει ήταν ένα από τα σχέδια που υπήρχαν χαραγμένα πάνω στο βράχο σε ημικυκλική διάταξη και αποτελούσαν ένα πανάρχαιο zωδιακό. Αυτός ο ζωδιακός ξεκινάει από τους Διδύμους και φθάνει μέχρι τον τοξότη και ίσως τον Αιγόκερο. Οι Δίδυμοι απεικονίζονται πάνω στον βράχο από δυο μεγαλόπρεπους πολεμιστές με ακόντια κι ασπίδες και σε ορθή γωνία ο ένας με τον άλλο. Μάλιστα του καθέτου πολεμιστή το ακόντιο τελειώνει σε αγκυλωτό σταυρό, γνωστό σύμβολο των θρακών της περιοχής που συμβόλιzε τον Ηλιο (Απόλλωνα) κατά την αρχαιότητα. Για τους αρχαίους Ελληνες οι Δίδυμοι ήταν οι αδελφοί Κάστωρ και Πολυδεύκης.Ο Κάστωρ στην αρχαιότητα αναφερόταν και με το όνομα Απόλλων ή δωρικά Αππέλων κι o Πολυδεύκης ως Ηρακλής. Στους κλασικούς χρόνους συμβολιζόταν με δυο αστέρια πάνω από ένα πλοίο και για αιώνες Θεωρούνταν οι προστάτες των ναυτικών. Αυτό ξεκίνησε από τη συμμετοχή των διόσκουρων στην Αργοναυτική εκστρατεία. Κατά τη μυθολογία η Αργώ κινδυνεύει σε μια τρικυμία κι ο Ορφέας έπαιξε την λύρα. Ο Απόλλωνας.άκουσε τη λύρα του κι η τρικυμία σταμάτησε όταν δυο αστέρια εμφανίστηκαν πάνω από τα κεφάλια των διόσκουρων. Ετσι για αιώνες οι Διόσκουροι ήταν οι προστάτες των ναυτιλομένων. Οι Ελληνες όμως και οι Ρωμαίοι εηικαλούνταν τους Διόσκουρους και σε στιγμές πολέμου και πολλές φορές ορκίζονταν και σ' αυτούς, ίσως γιατί ο Κάστωρ (Απόλλων) φημιζόταν για την ιππευτική του ικανότητα και ο Πολυδεύκης για τη δύναμη των χεριών του. Τα αρχαιότερα όμως ίχνη της λατρείας των Διδύμων βρίσκονται στα μυστήρια της γειτονικής Σαμοθράκης που αναφέρονται ως μεγάλοι Θεοί, Εφέστιοι, Κουρήτες και ουράνιοι Δίδυμοι"....
r1.jpg
ΖΩΔΙΑΚΟΣ ΠΑΓΓΑΙΟΥ
r1.jpg (17.95 KiB) 3382 προβολές

...Ενα άλλο σχέδιο, που παρουσιάζει εξίσου ενδιαφέρον από τις βραχογραφίες του Παγγαίου, είναι ένα σχέδιο που μόνο για αρχέγονη κατασκευή δεν μοιάζει. Αντίθετα δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε ότι πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο διαστημικό όχημα με αποθήκη καυσίμων, ραντάρ, πίνακα ελέγχου, καμπίνα πλοήγησης και πλοηγό. Ενα σχέδιο που έρχεται να στηρίξει τη θεωρία που αναπτύξαμε πριν ότι οι φυλές αυτές των Θρακών (Αρείων) του Παγγαίου είχαν μνήμες από ένα πολιτισμό ανώτερο και εξελιγμένο. Ενα πολιτισμό που ενδεχομένως κάποτε να καταστράφηκε ή να εξαφανίστηκεγια λόγους που δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή.
r3.jpg
βλέπε εξώφυλλο του βιβλίου
r3.jpg (16.45 KiB) 2615 προβολές

Εκείνο όμως που δεν μπορούμε να αψηφήσουμε είναι, και παραμένει πολύ σημαντικό, οι ίδιες οι βραχογραφίες και τα Θέματα των σχεδίων τους.

ΠΗΓΕΣ:paggaioserresnet.gr,oreivatein.com
Πραγματικα, για χαρη των μετεχοντων, των υποκειμενων της μεθεξης, τα ασωματα φαινονται υπο μορφη σωματικη οταν εμφανιζονται στον αιθερα να εχουν διαστασεις.
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ
Ενεργό μέλος
Ενεργό μέλος
 
Δημοσ.: 649
Ἐγγραφή: Τρί 19/06/2007 17:41

ΠΑΓΓΑΙΟ

Δημοσίευσηἀπό ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ » Τετ 03/12/2008 07:28

ΒΡΑΧΟΓΡΑΦΙΕΣ
Συνημμένα
getImage.jpg
getImage.jpg (20.51 KiB) 2636 προβολές
%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BF3.jpg
%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BF3.jpg (20.28 KiB) 2583 προβολές
%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B1%CE%B9%CE%BF1.jpg
%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B1%CE%B9%CE%BF1.jpg (15.95 KiB) 2472 προβολές
Πραγματικα, για χαρη των μετεχοντων, των υποκειμενων της μεθεξης, τα ασωματα φαινονται υπο μορφη σωματικη οταν εμφανιζονται στον αιθερα να εχουν διαστασεις.
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ
Ενεργό μέλος
Ενεργό μέλος
 
Δημοσ.: 649
Ἐγγραφή: Τρί 19/06/2007 17:41

ΠΑΓΓΑΙΟ

Δημοσίευσηἀπό ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ » Τετ 03/12/2008 07:34

ΒΡΑΧΟΓΡΑΦΙΕΣ
Συνημμένα
braxo5.jpg
braxo5.jpg (14.74 KiB) 2427 προβολές
braxo4.jpg
braxo4.jpg (6.65 KiB) 2398 προβολές
braxo3.jpg
braxo3.jpg (8.38 KiB) 2398 προβολές
Πραγματικα, για χαρη των μετεχοντων, των υποκειμενων της μεθεξης, τα ασωματα φαινονται υπο μορφη σωματικη οταν εμφανιζονται στον αιθερα να εχουν διαστασεις.
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ
Ενεργό μέλος
Ενεργό μέλος
 
Δημοσ.: 649
Ἐγγραφή: Τρί 19/06/2007 17:41


Ἐπιστροφὴ στην Λαογραφία



Παρόντες

Παρόντες σὲ αὐτὴ τὴν Δ. Συζήτηση : Δεν ὑπάρχουν ἐγγεγραμμένα μέλη καὶ 1 ἐπισκέπτης