Τι είναι επιστήμη;

Θέματα ποὺ δὲν ἀνήκουν σὲ μία ἐκ τῶν ἀνωτέρω ἐπιστημονικῶν κατηγοριῶν

Δημοσίευσηἀπό ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ » Τετ 18/09/2002 21:11

"Στην εποχή μας, η επιστήμη χαίρει πολύ υψηλής εκτίμησης. Είναι ευρύτατα διαδεδομένη η πεποίθηση ότι υπάρχει κάτι το εξαιρετικό σε σχέση με την επιστήμη και τις μεθόδους της. Χαρακτηρίζοντας κανείς «επιστημονικό» έναν ισχυρισμό, ένα επιχείρημα ή ένα ερευνητικό αποτέλεσμα, σημαίνει ότι του αποδίδει κάποιο έπαινο ή ότι του αναγνωρίζει μια αξιοπιστία ειδικού τύπου. Ποια είναι αυτή η «επιστημονική μέθοδος» που υποτίθεται ότι οδηγεί σε αξιέπαινα ή αξιόπιστα αποτελέσματα; ...
Υπάρχουν άφθονα τεκμήρια από την καθημερινή ζωή που μαρτυρούν την υψηλή υπόληψη της οποίας χαίρει η επιστήμη, παρά την απογοήτευση που δημιουργούν καταστάσεις, τις οποίες πολλοί εκλαμβάνουν ως συνέπειες της επιστήμης, όπως η βόμβα υδρογόνου ή η μόλυνση του περιβάλλοντος. Οι διαφημίσεις συχνά ισχυρίζονται πως έχει επιστημονικώς αποδειχθεί ότι τα τάδε συγκεκριμένο προϊόν λευκαίνει καλύτερα, ότι είναι ισχυρότερο, ελκυστικότερο ή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, προτιμότερο από τα ανταγωνιστικά του προϊόντα. Μ’ αυτόν τον τρόπο θέλουν να υπαινιχθούν ότι οι ισχυρισμοί τους είναι τεκμηριωμένοι κατά ειδικό τρόπο και ίσως αδιαμφισβήτητοι....
Η υψηλή υπόληψη της επιστήμης δεν εξαντλείται μόνο στην καθημερινή ζωή και στα λαϊκά μέσα ενημέρωσης. Είναι φανερή στον εκπαιδευτικό και ακαδημαϊκό κόσμο και σε όλους τους κλάδους της βιομηχανίας γνώσεων. Πολλές περιοχές μελέτης χαρακτηρίζονται από τους υποστηρικτές τους ως επιστήμες, με σκοπό να υπονοηθεί ότι οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι τόσο γόνιμες και στέρεα θεμελιωμένες όσο είναι και σε μια παραδοσιακή επιστήμη όπως η φυσική. Οι πολιτικές και οι κοινωνικές επιστήμες βρίσκονται σήμερα παντού. Οι μαρξιστές επιμένουν διακαώς ότι ο ιστορικός υλισμός είναι επιστήμη. Πέραν αυτών, στα αμερικάνικα κολέγια και πανεπιστήμια, μπορεί κανείς (ή μπορούσε μέχρι πρόσφατα) να διδαχθεί Βιβλιοθηκονομικές Επιστήμες, Ρητορικές Επιστήμες, Διοικητικές Επιστήμες, Δασονομικές Επιστήμες, Γαλακτοκομικές Επιστήμες, Κτηνοτροφικές Επιστήμες ακόμα και Επιστήμες Θανάτου. Οι αυτοαποκαλούμενοι «Επιστήμονες» που εργάζονται σε τέτοια πεδία συνήθως πιστεύουν ότι ακολουθούν την εμπειρική μέθοδο της Φυσικής η οποία, κατά τη γνώμη τους, συνίσταται στη συλλογή «γεγονότων» μέσω προσεκτικών παρατηρήσεων και πειραμάτων και στη συνακόλουθη συναγωγή νόμων και θεωριών από αυτά τα «γεγονότα» μέσω κάποιου είδους λογικής επεξεργασίας. ...."

Από το βιβλίο «Τι είναι αυτό που το λέμε επιστήμη» του A.F. Chalmers.

Το παραπάνω απόσπασμα είναι από ένα πολύ καλό αλλά δύσκολο βιβλίο που πραγματεύεται την ύπαρξη και την φιλοσοφία της επιστήμης που στις μέρες μας τείνει να γίνει ο Θεός που γνωρίζει τα πάντα.

Από το λεξικό
Επιστήμη: πλήρης και ακριβής γνώση ορισμένων πραγμάτων | σύνολο συστηματικών γνώσεων που αναφέρονται σε ορισμένο κύκλο φαινομένων

Πλήρη και ακριβής γνώση ορισμένων πραγμάτων!!!!

Ο όρος επιστήμη στις μέρες μας έχει αποκτήσει μια φήμη η οποία δεν στέκει πουθενά. Η ίδια η Φυσική που θεωρείται η μητέρα των σύγχρονων επιστημών δυσκολεύεται να απαντήσει σε βασικά ερωτήματα, και παρόλα αυτά βγαίνουν διάφοροι και ονομάζουν ορισμένα πεδία ερεύνης επιστήμες με μόνο σκοπό να αποπροσανατολίσουν τον κόσμο με τα αυθαίρετα και τεχνητά συμπεράσματα που βγάζουν.
Στον μικρόκοσμο έχουμε τρία βασικά σωματίδια (τα οποία αποτελούνται από πολλά άλλα αλλά αυτό δεν έχει σημασία εδώ) από τα οποία τα δύο είναι στον πυρήνα και το ένα είτε τρέχει γύρω του είτε κόβει βόλτες ελεύθερο. Αν το ελεύθερο σωματίδιο (το ηλεκτρόνιο) προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε ακριβώς, πρέπει να βρούμε με ποια ταχύτητα τρέχει και πόση ενέργεια έχει. Για να προσδιορίσουμε την ταχύτητά του πρέπει να του «ρίξουμε» αρκετή ενέργεια, και για να προσδιορίσουμε την ενέργειά του πρέπει να του «αλλάξουμε» ταχύτητα. Άρα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε επακριβώς το ένα από τα τρία βασικά σωματίδια ...
Οι πυραμίδες της Αιγύπτου βαφτίστηκαν 4 με 4,5 χιλιάδες ετών γιατί τόση ήταν η ηλικία των νεκρών που βρέθηκαν μέσα, λες και αν τώρα θάψουμε κάποιους εκεί μετά από 100 χρόνια θα λέμε ότι οι πυραμίδες είναι 100 χρόνων. Αλλά ίσως έτσι βόλευε τους τυμβωρύχους «επιστήμονες αρχαιολόγους» που τις «εξερεύνησαν» , για το καλό της επιστήμης και των μουσείων της χώρας τους.
Η ίδια «επιστημονική μέθοδος» ακολουθείται σε πολλές χρονολογήσεις των αρχαιολόγων.
Θα μπορούσα να συνεχίσω με πολλά παραδείγματα όπου αθλιότητες βαφτίζονται επιστημονικές μέθοδοι μόνο και μόνο για να περνούν απόψεις στο κοινό.
Γεννάται όμως βασικό ζήτημα στην επιστημολογία (την φιλοσοφία της επιστήμης) ότι: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ Η ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΣΕ ΤΟΜΕΙΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΜΕ
Ή με άλλα λόγια επιστήμη είναι τυχαία να βρίσκεις τι γίνεται στον κόσμο γύρω σου, όπως ο Νεύτωνας και το μήλο.
Τελευταία όλο και περισσότερο αυξάνουν τα βιβλία αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων που διαβάζω, ενώ μειώνονται τα επιστημονικά βιβλία, ελπίζω να είμαι σε σωστό δρόμο.

Υ.Γ. 1.
Οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς νομίζω ότι δίνουν έναν καλό τρόπο προσέγκισης της πραγματικότητας ώστε να βρεθεί ο δρόμος ή η μέθοδος μελέτης νέων γνωστικών αντικειμένων.
Υ.Γ. 2. Άλλα συστήματα δημιουργίας γνώσης εκτός από την επιστήμη είναι η μεταφυσική!!!, η αριθμολεξία!!!, η μαγεία!!! κλπ.
Υ.Γ. 3. Η φιλοσοφία ονομάστηκε επιστήμη για να κερδίσει από την γενική αποδοχή την λέξης αλλά είναι περισσότερο η μέθοδος εξαγωγής συμπερασμάτων μέσω της λογικής και όχι όπως η επιστήμη μέσω πειραμάτων...

Βαγγέλης Γεωργιάδης
ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
Νεοεισερχόμενος
 
Δημοσ.: 14
Ἐγγραφή: Κυρ 17/03/2002 02:25

Δημοσίευσηἀπό ΣΚΑΛΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ » Πέμ 19/09/2002 12:45

ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΜΕΡΑ .
ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΘΑ ΣΠΕΥΣΩ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΩ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΚΕΜΜΑ ΤΟΥ Δ . ΛΙΑΝΤΙΝΗ

ΔΥΟ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΕΒΗΚΕ ΚΑΙ ΜΑΡΜΑΡΩΣΕ
ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΠΤΟ ΒΑΘΡΟ ΤΟΥ , ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΕΓΓΟΝΙ ΤΟΥ ΣΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
, ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ , Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ .
Η ΜΙΑ ΟΤΙ ΕΔΙΔΑΞΕ ΤΟ ορίζεσθε καθόλου , ΚΑΙ Η ΑΛΛΗ ΌΤΙ ΕΠΙΝΟΗΣΕ ΤΟΥΣ
Επάκτιους λόγους.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΞΗΓΕΙ ΟΤΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΠΕΤΥΧΕ ΠΡΩΤΟΣ ΝΑ ΟΡΙΣΕΙ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ. ΚΑΙ ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΑΘΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ; ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ , ΟΣΟ ΚΑΙ Η ΘΕΣΠΙΣΗ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΛΥΚΟΥΡΓΟ.
ΝΑ ΟΡΙΣΕΙΣ ΜΙΑ ΕΝΝΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΧΕΡΕΣΤΑΤΟ ΕΡΓΟ . ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΤΣΙ , ΔΕ ΘΑ ΣΥΝΕΒΑΙΝΕ ΤΟ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΓΥΡΩ ΜΑΣ . ΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΚΑΙ ΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΕΝΝΕΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΟΡΙΣΜΟΥΣ. ΠΑΡΕΥΡΕΘΗΚΑΤΕ ΠΟΤΕ ΣΑΣ ΣΤΗ ΣΤΕΨΗ ΤΗΣ ΚΑΣΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΛΑΒΡΑΣ; ΤΟΥ ABRAKADABRA ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΦΥΣΙΚΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ;
ΚΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ, ΑΝ ΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ , ΑΡΕΤΗ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ,ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΚΑΙ Ο ,ΤΙ ΑΛΛΟ.
ΟΜΩΣ Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΕΝΝΟΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ,ΕΔΙΔΑΞΕ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ .

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ.
ΣΚΑΛΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Παλαιό μέλος
Παλαιό μέλος
 
Δημοσ.: 1069
Ἐγγραφή: Σάβ 30/03/2002 00:37

Δημοσίευσηἀπό ΣΚΑΛΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ » Πέμ 19/09/2002 13:15

ΓΙΑ ΝΑ ΟΡΙΣΕΙΣ ΜΙΑ ΕΝΝΟΙΑ , ΜΑΣ ΕΙΠΕ , ΘΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΨΕΙΣ ΜΕ ΤΟΣΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ, ΝΑ
ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙΣ ΟΥΤΕ ΜΙΑ , ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙΣ ΟΥΤΕ ΜΙΑ. ΕΤΣΙ . ΚΙ ΑΝ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΝΑ ΤΗΝ ΟΡΙΣΕΙΣ ΤΗΝ ΟΡΙΣΕΙΣ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ.
ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ , ΤΙΜΙΕ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ , ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΚΑΙ ΕΦΕΥΡΕΣΗ .
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΟΥ ΠΕΤΥΧΕ , ΛΕΕΙ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΑ ,ΕΙΝΑΙ ΟΙ << ΕΠΑΚΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ>>. ΕΙΣΗΓΗΘΗΚΕ ΔΗΛΑΔΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ.
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΟΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ. ΓΙΑΤΙ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΙΣΗΓΑΓΕ ΣΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ.
ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΚΟΝΤΑ ΣΤΑ ΑΛΛΑ ΛΕΜΕ ΟΤΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΤΗΝ ΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ . ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥΤΟ ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠ’ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ.
ΚΑΘΩΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΗΜΙΜΑΘΕΙΣ , ΚΑΙ ΠΡΟΧΕΙΡΟΛΟΓΟΙ, ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΝΕΟΠΛΟΥΤΟΙ,
ΙΣΧΥΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΟΤΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΕΚΑΜΑΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΛΑΟΙ. ΟΙ ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ , ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ , ΟΙ ΑΖΤΕΚΟΙ , ΟΙ ΑΣΣΥΡΙΟΙ , ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ, ΟΙ ΧΑΡΔΑΙΟΙ, ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ, ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ , ΚΑΙ ΛΕΓΕ.
ΛΑΘΟΣ . ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΕΚΑΜΑΝ ΜΟΝΟΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΗ , ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΟΤΙ
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΣ ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ
ΣΚΑΛΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Παλαιό μέλος
Παλαιό μέλος
 
Δημοσ.: 1069
Ἐγγραφή: Σάβ 30/03/2002 00:37


Ἐπιστροφὴ στην Ἄλλα ἐπιστημονικὰ θέματα



Παρόντες

Παρόντες σὲ αὐτὴ τὴν Δ. Συζήτηση: Δεν ὑπάρχουν ἐγγεγραμμένα μέλη καὶ 0 ἐπισκέπτες