Κύπρον....δεν Εθέσπισεν

Συζήτηση γιὰ διάφορα θέματα

Δημοσίευσηἀπό ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ » Τρί 07/02/2006 12:49

« Ες γην εναλίαν Κύπρον, ου με εθέσπισεν Φοίβος» λέει η Ελένη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Διηγείται, δηλαδή, ότι ο Απόλλων την έστειλε στη νήσο Κύπρο και μας διδάσκει ες αεί ότι οι δεσμοί της Μεγαλονήσου με τον Έλληνα λόγο είναι πανάρχαιοι και ακατάλυτοι. Στα νεώτερα χρόνια , κυρίως μετά την Ανεξαρτησία του 1960, οι πνευματικοί άνθρωποι και οι κακλλιτέχνες της Κύπρου εργάσθηκαν συστηματικά, μελέτησαν, μόχθησαν και καλλιέργησαν με επιτυχία την αγάπη του λαού προς το αρχαίο ελληνικό δράμα. Στα αρχαία θέατρα, όπως το κατεχόμενο της Σαλαμίνος, και το ελεύθερο του Κουρίου, παίχθηκαν πολλές και αξιόλογες παραστάσεις με θιάσους από την Κύπρο και την Ελλάδα και χειροκροτήθηκαν από το ελληνικό κοινό της Κύπρου που διαθέτει υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Αποκορύφωμα της αγάπης των Κυπρίων προς την αρχαία ελληνική δημιουργία υπήρξε η ίδρυση του Θ.Ο.Κ., του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.
Αυτόν τον Θ.Ο.Κ. δυστυχώς άφησαν εφέτος για πρώτη φορά εκτός Επιδαύρου οι αρμόδιοι για τα θερινά Φεστιβάλ της χώρας μας. Θέλω να πιστεύω ότι πρόκειται περί αμελείας και κακού προγραμματισμού. Δεν μπορώ να φαντασθώ ότι Έλληνες υπεύθυνοι για την τέχνη και τον πολιτισμό αρνήθηκαν να παραχωρήσουν το κορυφαίο αρχαιοελληνικό θέατρο του κόσμου στους εκπροσώπους της καλλιτεχνικής δημιουργίας του Κυπριακού Ελληνισμού. Δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς, παρά μόνον ως βεβιασμένο χειρισμό το γεγονός ότι θα στερηθούμε εφέτος τις ποιοτικές και πάντα προσεγμένες παραστάσεις του Θ.Ο.Κ. Και κάνω έκκληση στους υπευθύνους, έστω και τώρα, να βρουν ένα τρόπο να λυθεί το πρόβλημα. Ήδη στην Κυπριακή Βουλή των Αντιπροσώπων το θέμα προκάλεσε πικρία, ιδίως όταν οι άνθρωποι του Θ.Ο..Κ. ανέφεραν ότι στο πρόγραμμα της Επιδαύρου έχει περιληφθεί παράσταση του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας.
Κύπρον δεν εθέσπισαν , λοιπόν, οι αρμόδιοι του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Και εμείς, οι λίγοι ή πολλοί θαυμαστές του αρχαίου δράματος, θα μείνουμε με τις ωραίες αναμνήσεις από παλαιότερες ή πρόσφατες παραστάσεις του Θ.Ο.Κ. Προσωπικά ένιωσα συγκλονισμένος όταν άκουσα στον Λυκαβηττό τα χορικά από τις « Ικέτιδες» με τις ηθοποιούς του Θ.Ο.Κ. να μας θυμίζουν την τραυματισμένη Κύπρο που ζητεί βοήθεια από τον υπόλοιπο Ελληνισμό. Θυμάμαι επίσης τους «Πέρσες» του Αισχύλου που ανέβηκαν στην Επίδαυρο από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου πριν από δέκα χρόνια και καθήλωσαν Έλληνες και ξένους θεατές. Σε ένα ολόκληρο θέατρο δεν άκουγες ούτε ψίθυρο, όταν ο αγγελιαφόρος έφερνε τα δυσάρεστα νέα από την Σαλαμίνα στην περσική αυλή. Όπως αντιστοίχως θυμάμαι το θερμό χειροκρότημα του κυπριακού κοινού σε μία παράσταση του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδος στο Κούριο, κοντά στην Λεμεσό. Γιατί να δημιουργούνται μικροπαρεξηγήσεις που πληγώνουν την Κύπρο, σε μία εποχή που χρειάζεται να προβάλλει διεθνώς την κρατική της οντότητα; Γιατί από μία απροσεξία να δημιουργούνται ψυχολογικά χάσματα , όταν τόσα και τόσα γεγονότα μας συνδέουν καθημερινά με τους ομοεθνείς μας της Κύπρου;
Ο Θ.Ο.Κ. δεν είναι ένας απλός θίασος που ειδικεύεται στο αρχαίο δράμα - και όχι μόνο σε αυτό. Είναι ο πολιτιστικός βραχίονας της Κύπρου διεθνώς. Προβάλλει την ύπαρξη μιας μικρής χώρας, η οποία ανθίσταται στις συνέπειες της εισβολής – κατοχής του Αττίλα και επιβιώνει. Είναι η απόδειξη της ελληνικής συνέχειας και της αδιάσπαστης ιστορικής και πνευματικής πορείας της Κύπρου. Έχει την δυνατότητα να παρουσιάσει παραστάσεις σε σημαντικά θέατρα της Ευρώπης και σε πολυπληθή ακροατήρια παγκοσμίως. Όμως για τους δημιουργούς της Κύπρου η Επίδαυρος είναι μία ειδική περίπτωση, μία ξεχωριστή συγκίνηση. Είναι η επιβεβαίωση του ομφαλίου λώρου με την Μητρόπολη του Ελληνισμού. Κανονικά θα έπρεπε οι υπεύθυνοι των φεστιβάλ της Ελλάδος να παρακαλούν για την συμμετοχή του Θ.Ο.Κ. και όχι να αδιαφορούν. Οι λόγοι είναι και εθνικοί, αλλά και αμιγώς καλλιτεχνικοί, ποιοτικοί. Σε τελευταία ανάλυση η σκηνοθεσία που ακολουθεί ο Θ.Ο.Κ. σέβεται την παράδοση και την ιστορία του αρχαιοελληνικού θεατρικού λόγου. Δεν προβαίνει σε εξεζητημένες καινοτομίες, οι οποίες μερικές φορές ασεβούν προς τους αρχαίους τραγικούς .
Πριν από λίγες ημέρες ένας εικοσάχρονος πεισματάρης Κύπριος, ο τεννίστας Μάρκος Παγδατής, έδωσε μεγάλη χαρά σε όλους τους Έλληνες της υφηλίου. Ας ανταποδώσουμε στην Κύπρο αυτή την χαρά αναθεωρώντας την αρνητική απόφαση για το θέατρο της Επιδαύρου. Είναι άραγε τόσο δύσκολο;

Πηγη: http://www.diktyo21.gr/item.asp?ReportID=234
"Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων, μηδὲ γένος πατέρων αἰσχυνέμεν»..

ΟΜΗΡΟΣ Ιλιάδα, Ζ 208
Ἀντιπροσωπευτικὸ εἰκονίδιο μέλους
ΧΑΒΟΥΤΣΑΣ ΒΛΑΣΗΣ
Μάκιστος
 
Δημοσ.: 1595
Ἐγγραφή: Πέμ 10/03/2005 15:24
Τοποθεσία: Ν38 36' 41" Ε23 31' 18"

Δημοσίευσηἀπό πρώην μέλος » Τρί 07/02/2006 18:57

Φίλε Βλάση,
δυστυχώς μετά το 1960 μεγάλη μερίδα ελλαδιτών θεωρούν τους κυπρίους αδελφούς κάτι "ξένο", κάτι μή δικό, καθώς και το αντίστροφο. Όταν όλοι σχεδόν έχουμε "υιοθετήσει" την αντίληψη ότι ..."η Κύπρος είναι μακριά" ή ότι άλλο "ελλαδίτες - καλαμαράδες και άλλο κύπριοι", μπορούμε να καταλάβουμε πόθεν εκπορεύονται αυτές οι λογικές και που οδηγούν. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να συνειδητοποιήσουμε το ενιαίο του Ελληνισμού και την αδιάσπαστον ενότητα αυτού. Αυτό, όμως, απαιτεί ευρεία Παιδεία, ευρύτατη ιστορική γνώση και επίγνωση, καθώς και πηγαία φιλοπατρία, τα οποία πολλάκις τε και συχνάκις απουσιάζουν από την σύγχρονον ελληνική πραγματικότητα. Αν τα εννοήσουμε όλα αυτά, τότε ίσως ψιλαφήσουμε και γιατί η Κύπρος θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος. αλλά και τον πρώτο κυματοθραύστη σε όλα όσα μέλλουν να συμβούν.
Μετά της των Ελλήνων φιλότητος,
Αλέξανδρος
πρώην μέλος
 

Δημοσίευσηἀπό ΚΑΟΥΛΛΑΣ ΛΑΜΠΡOΣ » Σάβ 11/02/2006 14:55

Τα όσα είπες φίλε Αλέξανδρε, ως Κύπριο, με καλύπτουν.

::Λάμπρος
www.N-A.gr
ΚΑΟΥΛΛΑΣ ΛΑΜΠΡOΣ
 

Δημοσίευσηἀπό ΦΑΛΑΝΘΟΣ » Σάβ 11/02/2006 20:12

Απόσπασμα
δυστυχώς μετά το 1960 μεγάλη μερίδα ελλαδιτών θεωρούν τους κυπρίους αδελφούς κάτι "ξένο", κάτι μή δικό, καθώς και το αντίστροφο.


Μόνο σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σταθώ και προσωπικά να διαβάσω την άποψη του Λάμπρου.

Έχω μια εντύπωση ότι το θέμα ξεκίνησε και από την μεγάλη διάσπαση των Κυπρίων σε δυο ουσιαστικά πόλους,
τους Ελληνο-Κυπρίους και τους Κυπρίους( όπως γνωρίζει ο Λάμπρος φοβερά επεισόδια έχουν γίνει και σε πολλούς ποδοσφαιρικούς αγώνες, οι οποίοι δίνουν την αφορμή)
ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Μέλος
Μέλος
 
Δημοσ.: 170
Ἐγγραφή: Κυρ 17/02/2002 01:53

Δημοσίευσηἀπό ΚΑΟΥΛΛΑΣ ΛΑΜΠΡOΣ » Δευ 13/02/2006 23:54

Ακριβώς. Η ελληνοκυπριακή κοινότητα χωρίζεται στους Κύπριους που είτε προσδιορίζονται πρώτα ως Έλληνες και μετά Κύπριοι, είτε ως Κύπριοι που δεν απαρνούνται επ' ουδενί την ελληνική τους καταγωγή. Υπάρχουν και αυτοί που δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία, αλλά γνωρίζουν και αποδέχονται τις ρίζες τους.

Στον αντίποδα υπάρχει η άλλη μερίδα, οι "σκέτοι" Κύπριοι ή και Νεοκύπριοι. Από αυτούς η συντριπτική πλειοψηφία αρνείται πεισματικά την ελληνική της καταγωγή και αντιμετωπίζει επιθετικά εώς πολύ επιθετικά όσους το υπενθυμίζουν. Μια μικρή μειοψηφία των Νεοκυπρίων παραδέχεται την καταγωγή της, αλλά τονίζει ότι αυτό δεν παίζει κανένα ρόλο σήμερα και το γεγονός ότι είμαστε ανεξάρτητο κράτος σημαίνει ότι είμαστε και ανεξάρτητος λαός. Αυτοί οι Νεοκύπριοι κατάφεραν τα τελευταία χρόνια να δημιουργήσουν ένα ιδιότυπο είδος "κυπριακού εθνικισμού" όπου μαίνονται με λύσσα κατά κάθε τι ελληνικού. Φτάνουν δε σε σημείο να δηλώνουν "φοινικικής", "αραβικής", "τουρκικής", "φραγκικής", "αγγλικής" και κάθε άλλης καταγωγής (συχνά λένε ότι είμαστε "μπάσταρδος λαός"), επικαλούμενοι το γεγονός ότι η Κύπρος υπήρξε σταυροδρόμι κατακτητών και βαρβάρων, στην μανία τους να αρνηθούν την ελληνική τους καταγωγή.

Απόσπασμα
όπως γνωρίζει ο Λάμπρος φοβερά επεισόδια έχουν γίνει και σε πολλούς ποδοσφαιρικούς αγώνες, οι οποίοι δίνουν την αφορμή


Οι Έλληνες Κύπριοι ή Ελληνοκύπριοι ή Κύπριοι Έλληνες ανήκουν στα παραδοσιακά "δεξιά" ποδοσφαιρικά σωματεία, πχ. ΑΠΟΕΛ, Ανόρθωση, Απόλλωνας, ΕΝΠ, Ολυμπιακός, ΑΕΚ κλπ οι δε "σκέτοι" Κύπριοι, Νεοκύπριοι, Κύπριοι "εθνικιστές", Μπασταρδοκύπριοι ταυτίζονται συνήθως με την Ομόνοια, Νέα Σαλαμίνα, ΑΕΛ, ΑΛΚΗ. Ο φανατισμός, ιδίως των αριστερών σωματείων από τους κομματικούς παράγοντες του ΑΚΕΛ, αλλά και των δεξιών σωματείων από τον πρώην εθνικόφρωνα ΔΗΣΥ είναι απίστευτός και φάνηκε πάλι πρόσφατα όπου βουλευτής του ΑΚΕΛ είναι και πρόεδρος του αριστερού λεμεσιανού σωματείου της ΑΕΛ.

Το ζήτημα είναι ότι το "κομματικοποδοσφαιρικό" τοπίο στην Κύπρο αντικατοπτρίζει γλαφυρά ευρύτερες κοινωνικές τάσεις και νοοτροπίες, αν και τελευταίος αρκετός κόσμος (όχι όχλος) αρχίζει να ξυπνά και να αποστασιοποιείται.

::Λάμπρος
www.N-A.gr
ΚΑΟΥΛΛΑΣ ΛΑΜΠΡOΣ
 


Ἐπιστροφὴ στην Γενικά



Παρόντες

Παρόντες σὲ αὐτὴ τὴν Δ. Συζήτηση: Δεν ὑπάρχουν ἐγγεγραμμένα μέλη καὶ 0 ἐπισκέπτες

cron